Hur kan jag undvika att bli för trött efter långkörning?

Om du planerar en kommande semester eller bilresa kanske du har funderat över om du kommer att känna dig utvilad när du äntligen kommer till din destination. Låt oss inse det, att köra kan göra dig sliten och anledningen till det är enkel.

Körning kräver mycket koncentration, och när din kropp får känslomässiga påfrestningar kan den också slitas ut fysiskt. Det är därför du alltid bör vila upp före en planerad resa, även de kortare.

Enkelt uttryckt är det bästa sättet att känna sig vilad efter en lång vägresa att se till att du tar hand om dig själv både i förväg och under vägresan.

Det innebär att förbereda sig för resan både fysiskt och mentalt och se till att du tar hand om dig själv när du är på vägen. Att förbereda dig och hålla dig vaken under resan kan hjälpa dig att må bättre när det är över och nedan är några saker du kan göra för att kunna hålla dig utvilad och i bra skick medan du kör på vägen. 

Innehållsförteckning

1. Ta en tupplur innan du börjar köra

Även om du inte planerar att åka förrän mitt på dagen, bör du gå och ta en tupplur så att du är bättre förberedd för resan. Det behöver inte vara en lång tupplur heller. Faktum är att bara så lite som en 30-minuters tupplur kan få dig att känna dig mycket bättre när du börjar köra och hjälpa dig att känna dig mer utvilad under en längre tid.

2. Ät solrosfrön

Nej, solrosfrön innehåller inte någon magisk ingrediens som håller dig vaken och alert, men du måste öppna upp och “skala” varje frö för att få ut det ätliga fröet. Detta kan hjälpa ditt sinne och din kropp att hålla dig upptagen och avslappnad så att du känner dig mindre trött och mer fokuserad på din körning. 

3. Ät citrusfrukter

Citrusfrukter, särskilt apelsiner, grapefrukt och mandariner, kan hålla dig vaken och alert under lång tid. Ingen vet exakt varför, men det här är ett trick som många lastbilsförare svär vid, och om det är tillräckligt bra för dem kommer det också att vara tillräckligt bra för dig.

4. Aktivera musklerna i din kropp

Aktivera då och då hela kroppen genom att sträcka ut dig, för att få musklerna stimulerade och spända. Det kan innebära lite stretching för att åstadkomma detta, men denna teknik får igång musklerna så att de är mer redo att hjälpa dig. Du får också en liknande känsla av att stå upp och lämna sätet, vilket är väldigt skönt efter en så lång tid av stillasittande. 

5. Försök att göra de mesta av körningen under dagsljus

Av någon anledning är det vanligtvis mycket svårare att köra när det är mörkt ute, även om du kanske är mer utvilad jämfört med dagtid. Det kan vara psykologiskt eller fysiskt, men om du kör den mesta av din körning under dagtid är det allt annat än garanterat att hålla dig vaken och alert mycket längre.

6. Ring någon

Om du känner att du börjar bli trött kan du alltid ta fram telefonen och ringa någon. Det du däremot måste ta hänsyn till att det är olagligt att köra med telefonen i handen. Du kan därför antingen stanna en kortare stund eller prata under körningen om bilen har ett handsfree-system. Att prata med någon håller dig vaken och ger dig något att koncentrera dig på förutom att stirra på vägen framför dig. Tänk på detta som det perfekta tillfället att komma ikapp dina vänner, men glöm inte att koncentrera dig på körningen. 

7. Tugga tuggummi

Detta är en annan enkel men effektiv teknik som många förare brukar ha som knep för att öka koncentratonen. För att tugga tuggummi krävs det mentala ansträngningar, och eftersom du också då gör något fysiskt kan tuggummi hjälpa dig att hålla dig vaken tack vare det ständiga och konstanta tuggandet. Det är också stimulerande och smakar gott, så det gynnar dig på fler sätt än ett!

8. Lyssna på hög musik eller ljudbok

Du kan inte bli för trött när du lyssnar på hög musik eller har en otroligt spännande ljudbok i öronen.

Väljer du att lyssna på musik ska du inte bara höja volymen, du bör också lyssna på lite grym musik – tänk heavy metal! Du kan till och med bli lite spänd och taggad när du lyssnar på den här typen av musik. Om det stör din körning mer än hjälper kan du byta kanal – men det är ändå bättre än att bli för sömnig när du försöker köra.

Är du en person som gillar lite spänning eller tycker om att läsa böcker är ljudböcker ett väldigt bra alternativ. Det finns otroliga många ljudböcker tillgängliga på marknaden idag och du kan garanterat hitta något för dig. En välkänd bok är Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, som också fått utmärkelsen Årets bästa ljudbok. Vill du läsa mer om boken innan du sätter på den i bilen kan du läsa en utförlig sammanfattning här. 

9. Kör åt sidan

Om du känner dig rastlös eller sömnig kan du ta ett litet stopp och vila upp lite. Beroende på hur trött du är kan du antingen stretcha lite, dricka en kall drink med koffein i eller till och med stanna kvar i bilen och ta en liten tupplur eller power nap där. Om du är alldeles för trött är en tupplur den perfekta idén, men om du bara känner att du behöver en energikick kan det vara värt att prova den kalla drycken eller stretchingen.

10. Sätt på ljuset

Om du har en liten dimmerlampa i ditt fordon eller något annat slags ljus som inte är för stort kan du slå på det ett tag för att hjälpa dig hålla dig vaken och alert. Naturligtvis ska du inte ha för mycket ljus på i ett fordon i rörelse, men bara lite extra ljus kan faktiskt hjälpa mycket. I Sverige är det stränga regler för vilket ljus som ska användas när.

Helljus, till exempel, är bilens starkaste lysen. Du bör därför använda dem när det är mörkt ute. Tänk dig att du kör på en skogsväg utan belysning, då är helljuset väldigt användbart. Och du behöver inte blända av för gående, eftersom du ser dem mycket bättre om du har helljuset på. Och fotgängarna kan lätt undvika att bli bländade genom att titta bort. Men ibland är det förbjudet med helljus eftersom andra trafikanter, såsom bilar och mopedister, kan bländas.

Halvljuset skall du i princip alltid använda enligt lag. Vanligast är att halvljus och parkeringsljus kombineras. Men det råder stränga regler för hur halvljus får kombineras. Du får inte kombinera

  • Halvljus + dimljus
  • Halvljus + varselljus
  • Halvljus + extraljus

Så var nog med vilka ljus då får använda och när. Vid natt- och kvällskörningar under vinterhalvåret är helljuset ett mycket bra ljus där vägen inte är belyst. Men om vägen är belyst och det är andra trafikanter är halvljuset bättre. Oftast skall man dock försöka att ha helljuset på, så länge man inte bländar andra trafikanter, eftersom man får längre syn framåt och blir på så sätt mer alert. Detta är ett trick som rekommenderas och används av bland annat lastbilsförare, men också många körskolor.

11. Drick en energidryck

Tro det eller ej, men energidrycker fungerar. De har riktigt höga doser koffein och andra ingredienser för att hålla dig vaken, men du måste också vara försiktig eftersom vissa sorter är fyllda med socker och faktiskt kan göra dig nervösare. Jag skulle vilja påstå att Sverige ligger i framkant när det gäller energidrycker. Vi har stora märken som NOCCO, Celcius, Powerking, Monster, Redbull att välja på, så det borde alltid finnas någon som passar dig. I själva verket bör energidrycker inte drickas så ofta; detta borde bara vara en “då och då” -lösning för att hålla sig vaken.

12. Njut av lite komedi

Om du har en CD-skiva eller en radiostation som innehåller ståuppkomik kan det vara ett alternativ att försöka att lyssna på den när du kör. Att skratta kommer definitivt att hålla dig vaken, och det är underhållande på köpet. Detta är en enkel och rolig teknik som fungerar eftersom det är väldigt svårt att somna om man skrattar. Och dessutom finns det många fördelar med att skratta, och det får dig verkligen att må bra!

13. Öppna ett fönster i din bil

Detta tenderar att fungera eftersom det ger dig lite extra luft, vilket känns uppfriskande för huvudet. Du behöver inte öppna fönstret jättemycket för att känna någon skillnad eftersom även små springor i fönstret kan hjälpa dig att pigga upp hjärnan och på så sätt hålla dig vaken. Det kyler inte bara ner temperaturen inuti fordonet, det ger ett kontinuerligt flöde av frisk luft för att hjälpa dig hålla dig vaken.

14. Drick mycket vatten

Uttorkade kroppar blir trötta och när du blir törstig kan du redan börja uttorkas. En tumregel är att kontinuerligt dricka tillräckligt med vatten så att du inte blir törstig. Det kommer att hålla dig vaken och pigg. Du kan kombinera vattnet med hälsosam mat som förser dig med energi och näring, vilket gör att du får både vätska och “riktiga” energi tillförd till hjärnan. 

15. Tugga på isbitar

Detta är ännu ett lastbilschaufförs trick, och de lovar att det fungerar. Nästa gång du är i en butik, fyll en kopp med is och tugga på några isbitar åt gången medan du kör. Med konstant tuggning och isens kalla temperatur kommer du att bli förvånad över hur mycket mer vaken du kommer att känna dig när du kör.

16. Kör inte ensam

Det är inte bara roligare att köra med en partner, det är också ett utmärkt sätt att känna dig mer vaken. Det kan till och med hjälpa dig att fördriva tiden, vilket gör att din resa känns mycket kortare än den egentligen är. Att köra med en partner innebär också att du kan börja prata när som helst och om vad som helst – vilket ger dig väldigt många möjligheter att hålla dig vaken.

17. Ha aldrig bråttom till din destination

När du kör och försöker att inte somna samtidigt kan du ha en tendens att börja köra lite snabbare för att komma till din destination snabbare, men det är aldrig en bra idé. Det är dåligt av många skäl att skynda sig, så om du tycker att du gör det lite för ofta kan det vara dags att stanna och hyra ett lämpligt hotellrum för natten.

18. Torka ansiktet med en våt trasa

Våta trasor är perfekta för att göra dig lite piggare. Du kan också använda en våtservett om du vill, men att torka ansiktet med något vått kan hjälpa dig att hålla dig vaken mycket längre. Om trasan eller våtservetten är kall är det ännu bättre, men så länge den är våt är saken biff. 

19. Undvik alkohol

Även om alkohol är stimulerande, kan det ändå få dig att mentalt “krascha” när du kommer till en viss punkt, vilket definitivt inte är vad du vill. Att hålla dig borta från alkohol håller dig också stabilare och mer alert när du kör, för att inte tala om väldigt mycket säkrare. I Sverige är det lag att inte ha alkohol i blodet som överstiger 0,2 promille, men du kan straffas även om du har lägre än detta om det anses att du inte kan framföra dig fordon på ett betryggande sätt. Vi rekommenderar därför att du helt undviker alkohol i samband med körning. 

20. Ta några C-vitamintabletter

C-vitamin har varit känt för att hjälpa till att hålla en vaken, och om du köper den tuggbara varianten kommer det till och med att smaka gott. Lägg in några i munnen då och då för att hålla dig mer vaken och njuta av den goda smaken. 

Vanligast idag är dock C-vitaminbrustabletter, och dessa kanske är svårt att dricka medan du kör. Du skulle däremot kunna fylla en vattenflaska med vatten och C-vitamintablett som du kan sippra på medan du kör. Dessa brukar vara smaksatta med en mängd olika smaker såsom ananas, citron, apelsin, blåbär, så se till att hitta just din favorit inför åkturen!